Translate

Monday, March 3, 2008

Athletiek in Ierland

Dit weekend was ik weer in Nenagh, County Tipperary met mijn oudste zoon Sipke, 15. Hij nam er deel aan de Munster indoor kampioenschappen athlethiek, en won er de 60m hordelopen, verspringen en 200m sprint. ( Munster is Cork, Kerry, Limerick, Tiperary en Waterford)
De Nenagh arena is een bezoekje waard! Het is een indoor athletiek piste, gebouwd in.......een koeiestal! Dit is geen grapje! Het kan echt alleen maar in Ierland! Dit is het land van de Keltische tijger, waar men zwemt in geld. Maar de athleten moeten wel met een koeiestal tevreden zijn! Geen wonder dat er hier zo weinig medaille winnaars zijn in internationale competities!

Ik was er het vorige weekend ook met mijn tweede zoon, Fintan, 11, die won zilver in het hoogspringen, zilver in ver-springen en goud in 4 x 100 m.
Onze kinderen hebben wel talent, maar ver zullen ze er hier in Ierland niet mee geraken. Ze zijn nog steeds Belg. Soms vraag ik me af of ze meer kans zouden hebben in Belgie, waar de athleten toch wel wat meer luxe hebben.

De rit van ons huis in West-Cork tot Nenagh in Tipperary duurt zo'n twee en een half uur, het is ongeveer een afstand van 160 km! Het grootste deel van de rit gebeurt op een baan met 1 rijvak in elke richting, je rijdt door verschillende dorpjes, en dikwijls achter vrachtwagwens en tractors, vandaar de lange duur. Wel iets waar je rekening mee moet houden als je Ierland wil komen bezoeken. Er zijn heel weinig treinen, je kan wel bussen nemen, maar die zijn dan nog trager. Mijn vrienden en familie leden huren altijd een autootje.

No comments: