Translate

Saturday, March 29, 2008

Tea, cakes and sandwiches

Iets waar ik maar nooit kan aan wennen, komende uit bourgondisch Vlaanderen, is de obsessie in de Angelsaksische landen met thee, en de (nogal schijnheilige) boodschap aan de kinderen hier dat alcohol niet bestaat.

Gisterenavaond was "awards night" in de athletiek club hier in Bandon. Ik ben natuurlijk heel fier, want mijn twee oudste zonen wonnen allebei de "award" voor de beste athleet uit hun leeftijdsgroep, het was echt wel verdiend, met alle medailles die ze vorig jaar gewonnen hebben.

Na de uitreiking van de awards, was er een disco voor de kinderen en de ouders werden naar boven geleid voor de traditionele...thee, boterhammen en cakes!
Dit gebeurt elke keer als er iets georganiseerd wordt, waar ook kinderen zijn. Na de eerste en plechtige communie, tijdens een schoolfeest, etc. Thee met melk !
Moest dit Belgie zijn, dan bleef geen enkele ouder wachten op de kinderen, zeker de vaders niet.
Wat is er toch verkeerd aan een pintje, of een glas wijn?
Ierland heeft een heel ernstig drink probleem, vooral bij de tieners. Alcohol is hier een taboe, en dat maakt het zo aantrekkelijk voor de kinderen.
De fuif was afgelopen om 10.15 pm, hoeveel vaders er nadien naar de pub getrokken zijn weet ik niet.
Ik snak nu naar een lekker Kriekske!

2 comments:

Sara said...

Beste Roos,
haha ik moet zeggen: ik heb al uw blogs gelezen en ik vond ze allemaal even leuk! Het is me wel duidelijk dat u het niet helemaal eens bent met sommige Ierse gebruiken, gebruiken die, als je er logisch over na denkt, misschien wel nergens op slaan. Maar toch, elke keer als ik over zo'n typisch Iers gebruik lees, krijg ik een steek van jaloezie. Mijn vader is Iers, mijn moeder Nederlands en ik woon dus ook in Nederland, maar daar ben ik helemaal niet blij mee. En met elk akkefietje waar u over schrijft, denk ik: woonde ik maar in Ierland!
Ik begrijp dat het voor u natuurlijk niet allemaal even fijn is, maar leven in Ierland is mijn droom en ik vind het fijn om te lezen hoe een - oké niet helemaal landgenoot, maar toch een klein beetje - het daar vindt.
Veel plezier nog in Ierland, met uw Vlaamse Ierse atleetjes!
Sara

Roos Demol said...

Bedankt, Sara, en ja we kunnen elkaar wel bijna landgenioten noemen. Ik kom hier regelmatig Nederlandse expats tegen, en het zou je verbazen hoe we elkaar hier meer als landgenoten gaan beschouwen. Een taal doet wonderen, vooral in het buitenland...